Det pædagogiske praksis
I vores praksis tager vi udgangspunkt i naturen og udelivet. Vi betragter overordnet friluftslivet, som et læringsmiljø for alle temaer i den pædagogiske læreplan og tilrettelægger aktiviteter, der enten tager udgangspunkt i det aktive udeliv eller i naturaktiviteter, der trækkes indenfor.
Børn lærer og tilegner sig bedst kompetencer gennem egne erfaringer og gennem sansning og brug af kroppen. Børnene har derfor brug for tid til fordybelse, mulighed for at eksperimentere og plads til fysisk udfoldelse og her er netop udelivet et læringsrum med et unikt potentiale.
Forskning viser, at børn, der kommer ud i naturen dagligt, har en bedre motorik, et højere aktivitetsniveau, stærkere led, større smidighed, bedre balance og bedre koncentrationsevne; at de er mere fantasifulde og mindre syge – og derfor gennemgår en mere alsidig udvikling og indlæring.
Vores friluftspolitik danner derfor den overordnede ramme for vores praksis.
Friluftspolitikken indeholder de 10 dogmer for friluftslivet, vi finder væsentlige og som giver mening i vores hverdag, i forhold til at understøtte børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse indenfor læreplanens temaer – og med udgangspunkt i at gavne børnenes almene udvikling ved at være kropsligt aktive i naturlignende arenaer.
FRILUFTSPOLITIK