Måden at arbejde med læreplanen på
Visuel Pædagogisk Tilrettelæggelse
Vi har fokus på at arbejde visuelt med læreplanen, da vi fra forskningen ved, at visualisering blandt andet understøtter vores forståelse, vores engagement og vores hukommelse og da netop synet er vores mest dominerende sans. Når vi arbejder visuelt, med det vi kalder ”læreplanstræet”, bliver det tydeligt for medarbejdere, forældre og børn, hvordan vi i tilrettelæggelsen af pædagogiske aktiviteter kommer hele vejen rundt om læreplanstemaerne, og hvor vi lægger fokus i forhold til de enkelte aktiviteter.
Med den visuelle tilgang bliver det muligt at inddrage børn og forældre i tilrettelæggelsen på en nem og tilgængelig måde. Læreplanstræet består af en stamme, der symboliserer det læringsmiljø, vi arbejder med.
Træet har 6 grene – ét for hvert læreplanstema, samt et antal kviste, der beskriver underpunkterne i læreplanstemaerne. Vi sætter små post-it på træets grene og kviste med de pædagogiske aktiviteter vi tilrettelægger. De små post-it, der skal forestille at være træets blade, ”plukker” vi af i vores dagligdag med børnene og er det, vores hverdag tager udgangspunkt i.
Visuel pædagogisk refleksion
Med samme begrundelse, som for at arbejde visuelt med læreplanen, arbejder vi visuelt med den pædagogiske refleksion, der skal skabe sammenhængen mellem læreplanen og vores praksis. ”Refleksionsbladet” er medarbejdernes redskab til faglige dialoger, med henblik på at skabe udvikling for børnene ved at justere i vores læringsmiljøer. Den visuelle pædagogiske refleksion tager udgangspunkt i små praksisfortællinger, der perspektiveres og evalueres for at danne grundlag for vores næste pædagogiske praksis med børnene.
Inspiration